Afbeelding
De tekstschrijver en de social media 1
Social media dringen door in de professionele wereld. Ondernemingen en overheden gebruiken Twitter, Hyves, Facebook en LinkedIn al volop in hun communicatiemix. Ook zelfstandige tekstprofessionals gebruiken steeds vaker netwerksites en microblogs. Doen ze dat goed? Wat valt er te verbeteren? In een nieuwe Tekstblad-serie koppelen we steeds een collega aan een expert die zijn of haar gebruik van social media beoordeelt en handige suggesties geeft.
De tekstprofessional
Marianne Kalkman (1967), eigenaar van Zinnig Journalistiek, is sinds 1993 zelfstandig werkzaam als allround professional op het gebied van teksten communicatie. Ze heeft brede ervaring opgedaan in haar werk voor verschillende opdrachtgevers, waaronder de Dienst Landelijk Gebied, Kluwer en Roman House Publishers. Haar bijzondere aandachtsgebieden zijn ruimtelijke ordening, platteland, dieren en gezondheid, en communicatie. Ze is lid van TekstNet, Logeion en de Utrechtse Communicatiekring. www.mariannekalkman.nl
De social media expert
Sigrid van der Hoeven (1980) is gespecialiseerd in social media. Zij adviseert en begeleidt ondernemers in de toepassing van social media en online tools in hun bedrijf. Sigrid geeft hier (incompany) trainingen en lezingen over, onder meer als spreker of dagvoorzitter op congressen en netwerkbijeenkomsten. Ze is medeoprichter en partner van The Next Women NL, een online magazine voor Female Business Heroes. www.sigridvanderhoeven.nl
‘LinkedIn gebruik ik als etalage voor mijn werk. Hier ben ik te vinden met mijn opleiding en werkervaring. Nieuwe connecties komen voort uit mijn werk (oud-collega’s of werkrelaties) of opleiding (oud-klasgenoten die vaak ook in de communicatie werken). Maar er staan ook kennissen en vrienden bij. De groep is in de loop van de jaren gegroeid, maar ik ben er nog niet aan toe gekomen om specifiek mensen uit te nodigen of me te laten introduceren bij bedrijven waarmee ik in contact zou willen komen. Daarnaast ben ik lid van groepen zoals Netwerk Utrecht of Nederlands Media Netwerk.In de wekelijkse ‘digest’ lees ik waar mijn relaties en kennissen mee bezig zijn; waar ze (zijn gaan) werken, wat voor projecten ze doen of met wie ze daarbij in contact staan. Zo kan ik ook mijn connecties laten weten waar ik mee bezig ben. Het is handig dat mensen mij hier kunnen vinden en ik gebruik het zelf ook om mensen op te zoeken of te benaderen, bijvoorbeeld als ik ergens een vraag over heb. Tot nu toe heb ik er nog niet direct werk uit gekregen, waarschijnlijk omdat ik dit medium zelf (nog) niet echt strategisch inzet. Voor de groepen waarvan ik lid ben, vraag ik om een wekelijkse update van berichten en discussies. Dat volstaat tot nu toe. Zelf kijk ik drie tot vier keer per week op LinkedIn, vaak na een mail met een uitnodiging, of als ik doorklik naar een discussie, af hankelijk van hoe druk ik het heb.’
Wat zegt de expert ervan?
‘Marianne’s profiel op LinkedIn ziet er goed uit, maar ze kan het verder optimaliseren. Ik raad haar aan om in de rubriek Summary een uitgebreidere biografie te plaatsen, waarin ze de ruimte heeft om zichzelf voor te stellen aan haar publiek. Wie ben ik, wat doe ik, wat heb ik te bieden, wat kan ik voor anderen betekenen, waar ben ik goed in? Dat soort dingen. Nu staan daar alleen haar diploma’s en een kort zinnetje. Die diploma’s komen bij Education ook al aan bod, dus die hoeven hier niet ook nog eens te worden genoemd. Bij Specialties heeft ze nu informatie staan die niet in deze LinkedIn-functionaliteit thuishoort; hier moet je in trefwoorden aangeven wat je zakelijk specialisme is. Bovendien haalt LinkedIn hier ook nog eens de informatie uit voor de interne zoekfunctie. Als Marianne dus op bepaalde trefwoorden gevonden wil worden, moet ze die woorden juíst in de rubriek Specialties noemen. Nu heeft ze er informatie staan als ‘Hollen (hardlopen) of stilstaan (mindfulness)’. Dat is haar specialisme niet volgens mij! Ook zou Marianne haar publieke profiel-url moeten aanpassen. Zo’n lelijke url kun je eenvoudig veranderen in een mooie, meer leesbare url die je overal kunt gebruiken.’
‘Facebook lees ik één tot twee keer per dag, meestal op mijn mobiel. Ik vind het leuk om te lezen wat anderen doen of interessant vinden. Ik gebruik het voornamelijk voor persoonlijke berichten: een tentoonstelling of een concert, een interessante of een opmerkelijke website. Vaker reageer ik op posts van vrienden: wat zij hebben gezien of beleefd, een foto van de verbouwing, reizen, kinderen, een voorstelling. Af en toe zoek ik vrienden via het “aanbrengsysteem”, maar meestal raak ik bevriend met iemand nadat ik diegene irl (in real life, in het echt dus) heb ontmoet of heb gesproken.’
Wat zegt de expert ervan?
‘Maak ook op Facebook meer gebruik van de mogelijkheid om jezelf te profileren. Bij de Info-tab kan Marianne uitgebreidere profielinformatie over zichzelf kwijt dan ze er nu heeft staan. Ga daarmee om zoals je dat ook op LinkedIn zou doen: vul alle velden in, laat weten wie je bent, wat je doet en wat je voor anderen kunt betekenen. Plaats ook daar een uitgebreidere biografietekst en vermeld daar de url van je website. Probeer Facebook wat zakelijker in te zetten, door bijvoorbeeld ‘vriendjes’ te worden met zakelijke relaties met wie je het ook op persoonlijk vlak goed kunt vinden. Doordat je ze op een andere manier leert kennen, kan er zakelijk iets interessants uit komen.’
‘Twitter gebruik ik ook meestal op mijn mobiel. Ik heb mijn Twitter-programma, eerst Twidroyd en nu Twitter voor Android, ingesteld op eens per twee uur berichten ophalen. Soms heb ik alleen ’s morgens of ’s avonds tijd om de berichten na te lezen en te reageren, andere dagen kijk ik misschien wel acht tot tien keer, elk uur even. Twitter gebruik ik om te weten wat er speelt: rond de onderwerpen die ik interessant vind, in mijn vriendenkring, maar ook in mijn professionele netwerk. Ik lees graag berichten over interessante artikelen in kranten of bladen, bijeenkomsten, tips of meningen over een onderwerp waar ik ook mee bezig ben. Artikelen of interessante websites deel ik vaak via de mail met mijzelf, om op een rustiger moment of op groter scherm te (her)lezen. Ik let extra op berichten over de thema’s uit mijn werk: platteland, ruimtelijke ordening, dieren, communicatie. Dergelijke berichten beantwoord of retweet ik en soms stuur ik ze door naar anderen van wie ik weet dat ze hiermee bezig zijn. Dankzij Twitter ben ik vaak sneller op de hoogte van nieuws en ontwikkelingen. Ik doe er regelmatig nieuwe contacten uit op.’
Wat zegt de expert ervan?
‘Marianne zet Twitter heel goed in, ze gebruikt het op de juiste manier. Ze zou nog wat meer op zoek kunnen gaan naar andere twitteraars om te volgen, zodat ze haar netwerk nog verder kan uitbreiden. Probeer ook (nog) vaker interessante artikelen door te zetten naar je eigen volgers, in plaats van deze artikelen alleen maar voor eigen gebruik te lezen. Gebruik tools als Twittergids.nl om te zoeken naar specifieke beroepen op Twitter, bijvoorbeeld dierenartsen (voor je opdrachtgever). Twittergids is een website waar je kunt zoeken binnen de bio’s die mensen op hun twitterpagina plaatsen. Zo kun je bijvoorbeeld op beroep zoeken.’
Algemene tips van social media-expert Sigrid van der Hoeven
- Gebruik de homepage op LinkedIn om de updates van je netwerk goed in de gaten te houden. Stuur je connecties een berichtje als je iets van ze voorbij ziet komen. Wens ze bijvoorbeeld succes met een opdracht.
- Je publieke profiel-url op LinkedIn kun je veranderen door aan de rechterkant van je profiel op Edit Public Profile Settings te klikken. Onderaan op het scherm dat dan verschijnt vind je Customize your public profile url.
- Probeer actief deel te nemen aan discussies binnen groepen. Het geeft je de kans te laten zien wat jouw expertise is, waardoor groepsleden een volgende keer eerder aan jou zullen denken.
- Nodig zelf veel relaties uit: mensen die je kent. Hoe groter je netwerk, hoe groter je bereik, en hoe groter dus de kans dat je (warm) binnenkomt bij bedrijven waarmee je in contact wilt komen.
- Het is altijd aan te raden om te zoeken naar specifiekere niche communities waar je eigen doelgroep of netwerk lid van is, bijvoorbeeld communicatienetwerken. Daar vind je juist die groep mensen waar je zakelijk echt iets aan kunt hebben. mindz.com is een voorbeeld van een leuk en zinvol netwerk.