Artikel - 14 februari 2017
Waaraan herken je een auteur? Aan zijn stijl, onder andere. In dit derde deel van een onregelmatig verschijnende serie over stijl ligt columniste Aaf Brandt Corstius onder het vergrootglas. eerdere afleveringen, over de stijl van Geert Mak en Jan Blokker, verschenen respectievelijk in tekstblad 2006/2 en tekstblad 2007/4.
Artikel - 24 januari 2017
Een digitale marktplaats waar tekstschrijvers en opdrachtgevers elkaar kunnen ontmoeten, en vervolgens tot zaken komen. Sinds een jaar bestaat het in Nederland, met toenemend succes: offerti.nl. Dagelijks sluiten vijf à tien tekstschrijvers zich aan. Een kort profiel.
Artikel - 6 december 2012
Door Edwin Lucas Waaraan herken je een auteur? Aan zijn stijl, onder andere. In dit vierde deel van een onregelmatig verschijnende serie over stijl ligt Volkskrant-columnist en oudpoliticus Marcel van Dam onder het vergrootglas. Eerdere afleveringen, over de stijl van Geert Mak, Jan Blokker en Aaf Brandt Corstius, verschenen respectievelijk in Tekstblad 2006/2, Tekstblad 2007/4 en Tekstblad 2010/5&6.
Artikel - 20 december 2011
Voor schrijvende journalisten verandert er niet zo veel De lancering van de iPad lijkt het digitale magazine een boost te geven. Wat betekent dat eigenlijk voor journalisten en andere tekstprofessionals? Moeten zij anders gaan werken, anders denken? Anders schrijven misschien? In een serie van drie artikelen verkennen we dit terrein.
Artikel - 28 september 2011
Twitter, Hyves, Facebook, LinkedIn – de grootste overheden en ondernemingen maken er gebruik van. Dit is de tweede aflevering in onze Tekstblad-serie over de manier waarop zelfstandige tekstprofessionals social media als netwerksites en microblogs voor zichzelf gebruiken. Doen ze dat goed? Wat valt er te verbeteren? Opnieuw laten we een expert zich buigen over een tekstprofessional. Met weer nieuwe goede suggesties voor hem en anderen.
Artikel - 26 september 2011
Digitale journalistiek: trial and errorTabletcomputers, zoals de iPad en de Samsung Galaxy, veroveren in een stormachtig tempo de markt. Uitgevers van kranten en tijdschriften volgen de ontwikkelingen met argusogen. Bang om de boot te missen, willen ze hun titels zo snel mogelijk beschikbaar maken voor dit nieuwe medium. Maar hoe moet dat? En hoe zit het intussen met journalisten en andere tekstprofessionals? Moeten zij anders gaan werken? Anders denken? Anders schrijven misschien?
Artikel - 19 september 2011
Social media dringen door in de professionele wereld. Ondernemingen en overheden gebruiken Twitter, Hyves, Facebook en LinkedIn al volop in hun communicatiemix. Ook zelfstandige tekstprofessionals gebruiken steeds vaker netwerksites en microblogs. Doen ze dat goed? Wat valt er te verbeteren? In een nieuwe Tekstblad-serie koppelen we steeds een collega aan een expert die zijn of haar gebruik van social media beoordeelt en handige suggesties geeft.
Artikel - 1 oktober 2010
Waaraan herken je een auteur? Aan zijn stijl, onder andere. In dit derde deel van een onregelmatig verschijnende serie over stijl ligt columniste Aaf Brandt Corstius onder het vergrootglas. Eerdere afleveringen, over de stijl van Geert Mak en Jan Blokker, verschenen respectievelijk in Tekstblad 2006/2 en Tekstblad 2007/4.
Artikel - 1 februari 2010
Wat is stijl? Iedereen weet globaal wat met die term wordt bedoeld. Stijl kan een tekst tot een succes maken of tot een faliekante mislukking. Maar kun je precies aanwijzen wat een toespraak ‘boeiend’ maakt, een column ‘scherp’ en een roman ‘sober’? Aan de Universiteit Leiden brengen onderzoekers het antwoord op die vragen dichterbij. Het wetenschappelijk onderzoek naar stijl ontgroeit daarmee de Nederlandse kinderschoenen. Schrijvers – van welk type dan ook – kunnen daarvan profiteren.