Afbeelding

seo_schrijven.jpg

4 tips voor SEO anno 2017

SEO schrijven tipsSEO, oftewel Search Engine Optimalization, lijkt steeds belangrijker te worden. Wanneer je denkt door te hebben hoe je met je teksten hoger in Google kunt komen, lijkt Google echter alweer een nieuw algoritme te hebben ontwikkeld. Er zijn voortdurend veranderingen gaande in hoe Google zijn zoekresultaten organiseert. Hoe kun je als tekstschrijver anno 2017 nog SEO-waardig schrijven?

Nieuwe SEO-ontwikkelingen in 2017

De nieuwe ontwikkelingen op het gebied van SEO komen er kort gezegd op neer dat Google er meer aandacht aan besteedt of een website kwalitatieve content bevat. Dit betekent echter niet dat je als tekstschrijver met een goed geschreven stuk automatisch bovenaan de zoekresultaten komt te staan. Met deze 4 SEO-tips kun je als tekstschrijver rekening houden om ook anno 2017 teksten te schrijven die hoger in de ranking van Google komen.

1. Gebruik long tail keywords

Consumenten maken steeds vaker gebruik van gesproken zoekopdrachten, waarbij ze via hun smartphone een zoekwoord inspreken in plaats van dat op hun laptop in te typen. Inmiddels zou 20% van de mobiele zoekopdracht een gesproken zoekopdracht zijn. Dit betekent ook dat zoekopdrachten niet meer altijd uit één woord bestaan, maar bijvoorbeeld uit een hele zin of uit een combinatie van woorden inclusief lidwoorden. Daar kun je als tekstschrijver van profiteren door rekening te houden met long tail keywords. Dit zijn zoektermen waarop mensen niet zo vaak zoeken, maar waarmee mensen wel een hele specifieke zoekopdracht invoeren. Hierover kun je op deze website meer informatie vinden.

2. Stel zelf een metabeschrijving op

Wanneer je de zoekresultaten in Google bekijkt, zie je onder elk zoekresultaat een korte omschrijving staan. Vaak zijn dat de eerste woorden van een tekst, maar je kunt ook zelf zo’n korte samenvatting, oftewel een metabeschrijving, opstellen. Bezoekers zullen namelijk op basis van die beschrijving bepalen of ze je tekst wel of niet lezen. Wanneer de meeste bezoekers die jouw tekst bekijken niet direct wegklikken, stijgt je click through rate. Dit heeft weer positieve invloed op je ranking in Google, zeker in het nieuwe algoritme van Google.

3. Gebruik alt-tekst bij afbeeldingen

Ook je afbeeldingen bij een artikel kun je optimaliseren om een tekst beter vindbaar te maken door Google. Dit doe je door een alt-tekst toe te voegen waarin de zoekwoorden uit de tekst ook voorkomen. Daarnaast is het belangrijk om een afbeelding op een logische plaats in de tekst te zetten. Wanneer een afbeelding naast de tekst staat waar hij bij hoort en wanneer bovendien de zoektermen uit die alinea in de alt-tekst staan, dan is je webpagina ook via de Afbeeldingen-zoekfunctie op Google beter vindbaar.

4. Focus je niet te veel op één zoekterm

Eerder werd er bij SEO vaak op gehamerd om een bepaalde zoekterm woord voor woord in de tekst te laten terugkomen. Heb je bijvoorbeeld een tekst geschreven over ‘tips voor SEO’? Dan zou je ook een aantal keer in je tekst ‘tips voor SEO’ moeten laten terugkomen. Dit is nu echter niet meer nodig, want Google beschikt inmiddels ook over kennis om bijvoorbeeld synoniemen in een tekst te vinden. Het is dus niet meer nodig om je in een tekst te veel op zoekwoorden te richten. Schrijf liever voor de gebruiker en wissel zo nodig je woordgebruik af.

Bronnen:

Customer Talk

Mediaweb