5 copywritingvaardigheden die je wel wil gebruiken

01-12-2020

CopywritingVorige week hadden we het over copywritingfouten die je niet wil maken, nu gaan we het hebben over wat je juist wel moet doen als copywriter!

1. Ken je doelgroep

Een generieke webtekst is zo geschreven, maar een bericht dat specifiek gericht is op de lezer zal veel meer impact hebben. Dat maakt jou een betere copywriter dan Debbie van de salesafdeling die voor het eerst een stukje typt. Een aantal vragen om over na te denken voordat je begint met schrijven:
• Wie is de doelgroep precies? Overwegend man of vrouw? Welke leeftijd heeft de doelgroep?
• Wil de lezer aangesproken worden met ‘je’ of ‘u’? Welke conclusie je ook trekt, gebruik de aanspreekvorm dan ook overal.
• Waar is de bezoeker naar op zoek? Als je helder hebt waarom de doelgroep naar jouw site komt, kan je ze beter bedienen.
• Snapt de doelgroep jouw taalgebruik? Als je aan het schrijven bent, moet je je altijd afvragen of je lezer woorden begrijpt. De grens is vaag, maar je wil niet dat de lezer zich dom voelt. Dat betekent niet te veel uitleggen, maar ook niet te weinig informatie geven. Op een site als Tekstblad is de doelgroep tekst- en communicatieprofessionals: in dat geval hoeft de term Search Engine Optimalization (SEO) niet per se toegelicht te worden. Voor een andere site moet dat misschien wel.

2. Gebruik alinea’s

De doelgroep ken je, dus je kan de lezer beter bedienen. De volgende stap is snél bedienen. Een bezoeker wil niet door een hele lap tekst speuren op jacht naar een antwoord op zijn vraag. Dan gaat hij wel naar de concurrent. Je wil de tekst dus scanbaar maken met behulp van alinea’s.

3. Gebruik tussenkoppen

Tussenkoppen dragen ook bij aan de duidelijkheid van de tekst. Als de derde alinea nuttig is voor deze specifieke bezoeker, ziet hij dat meteen. Daarnaast zijn tussenkoppen ook goed voor de SEO van je website of artikel.

4. Originaliteit is een must

“Al meer dan 10 jaar de expert op het gebied van…” Hoe vaak heb je deze zin al gelezen op websites? Clichés verliezen in de loop der tijd betekenis. De bezoeker van de site zal niet meer denken: “Oh, nu moet ik een afspraak bij ze maken!” Er zijn vast creatievere manieren om hetzelfde te zeggen. “Al duizenden woorden vonden zich een weg vanuit mijn hersenen naar het toetsenbord sinds ik begonnen ben als copywriter.” Dat klinkt al veel leuker en persoonlijker, toch?

5. Maak het de lezer makkelijk

De lezer kan nu vinden wat hij zoekt en vindt de tekst interessant. Nu moet je nog zorgen dat hij actie onderneemt! Welke actie dat is, is afhankelijk van je website en doel. Of hij nu door moeten klikken naar een andere site of een boek moeten bestellen: je wil dit duidelijk maken. Een call-to-action dus. Een felgekleurde button met een paar pakkende woorden kan al werken.