Afbeelding

Man werkt achter een laptop

Pexels

7 copywritingfouten die je niet wil maken

Copywriting is een vak apart, daarom kan jij als tekstschrijver het ook veel beter dan Debbie van de salesafdeling. Niet alle bedrijven zien het belang in van goede teksten en vragen zomaar iemand om wat te schrijven. Zonde, want deze 7 copywritingfouten sluipen er dan snel in. En jij kan ze erop wijzen (en het daarna beter doen). 

1. Te veel vakjargon

Vraag je elke keer af: kent mijn doelgroep dit woord? Niets is voor de websitebezoeker zo vervelend als de tekst niet snappen. Dan klikken ze weg en gaan ze naar een andere site. Als de webteksten vol staat met vakjargon, dan moet je er eens kritisch doorheen. Op een site als Tekstblad is de doelgroep tekst- en communicatieprofessionals: in dat geval hoeft de term Search Engine Optimalization (SEO) niet per se toegelicht te worden. 

2. Clichés gebruiken

“Al meer dan 10 jaar de expert op het gebied van…” Hoe vaak heb je deze zin al gelezen op websites? Clichés verliezen in de loop der tijd betekenis. De bezoeker van de site zal niet meer denken: “Oh, nu moet ik een afspraak bij ze maken!” Er zijn vast creatievere manieren om hetzelfde te zeggen. “Al duizenden woorden vonden zich een weg vanuit mijn hersenen naar het toetsenbord sinds ik begonnen ben als copywriter.” Dat klinkt al veel leuker en persoonlijker, toch?

3. Geen scanbare tekst schrijven

Een bezoeker wil in een oogopslag zien welk stuk hij moet lezen om een antwoord te krijgen op zijn vraag. Hij wil niet tien minuten door een lap tekst heen spitten. Ook dan klikken ze weg. 

4. De tekst volgooien met keywords

Er was een tijd dat het werkte om je tekst vol te gooien met keywords. Google is sindsdien een stuk slimmer geworden. Beter schrijf je een scanbare tekst, die lekker leest, antwoord geeft op vragen en een paar slimme keywords bevat. 

5. Aanspreekvormen door elkaar gebruiken

“U” en “je” kan je beter niet door elkaar gebruiken. Het staat slordig, terwijl je juist consistent wil zijn in je stijl. Kies een van de twee en voer dit door in je hele site. 

6. “Spatie fouten” gebruiken voor de SEO

“Spatie fouten” hebben niet alleen invloed op je online advertenties. Soms kiezen copywriters ervoor om expres een spatiefout te maken, omdat het gros van de Nederlanders deze fout maakt. Er wordt dus simpelweg meer op gezocht. Meer verkeer naar je site, zou je denken. Kijk hier wel mee uit! Veel bezoekers zullen zich storen aan de taalfout en je strategie wellicht doorzien. 

7. Het niet na laten lezen 

Ook copywriters zijn mensen. Iedereen maakt af en toe een spel-/grammatica-/tikfout. Daarom is het belangrijk dat iemand anders er nog eens naar kijkt.