Afbeelding

Iphone met de Clubhouse app

Foto: William Krause via Unsplash

5 redenen waarom Clubhouse populair is – en moet jij als contentexpert meedoen?

De Clubhouse-app is de nieuwe hype van het jaar waar de gebruiker met een groep mee kan luisteren. Zo kan je inspringen in een meditatiesessie, meepraten over nieuwe trends of napraten over een voetbalwedstrijd. Bijna een online kroeg. Handig in coronatijd, maar wat heb jij eraan als contentspecialist? 

Waarom is Clubhouse zo populair?

Marketingstrateeg Wendy Oude Veldhuis zet op de website Adformatie 5 psychologische principes uiteen waar Clubhuis goed gebruik van maakt. 

1.    Het is invite-only

De schaarste triggert ons om een hogere waarde te zien. Weinig huizen te koop? De prijzen gaan omhoog omdat wij de waarde hoger inschatten. Zo werkt het ook met Clubhouse. De app heeft namelijk een exclusief tintje, het werkt met het invite-only principe. Alleen als je iemand kent die op de app zit, kan je uitgenodigd worden. 

2.    Als je te laat bent, mis je het gesprek

The fear of missing out wordt door Clubhouse slim gebruikt. Gesprekken die je wil bijwonen worden niet opgenomen, dus het is nu of nooit. Ook als je weggaat uit de app, mis je het gesprek. Dan moet je wel blijven hangen, toch? 

3.    Veel autoritaire figuren zitten op Clubhouse

Bekende Nederlanders zitten op Clubhouse, dat is gaaf! Maar wacht, ook Elon Musk en Oprah Winfrey? De autoriteit van deze mensen maakt dat anderen de app ook willen gebruiken. 

4.    Mensen praten over Clubhouse

We willen graag bij een groep horen. Iedereen zit nog op Whatsapp, ondanks de privacyproblemen van de app. Stapt iedereen morgen over op Telegram, dan zal jij dat waarschijnlijk ook doen. Dit overlevingsmechanisme heeft iedereen. Hetzelfde geldt voor Clubhouse: iedereen praat over Clubhouse, iedereen zit op Clubhouse. Dan wil je niet buitengesloten worden. 

5.    Het is nieuw! 

En daarnaast is het nieuw. Mensen die als eerste overstapten van Hyves naar Facebook en van Facebook naar Instagram, zullen zich geroepen voelen om Clubhouse uit te proberen. Wat als dit dé nieuwe sociale media gaat worden? 

Clubhouse voor contentexperts

Clubhouse is niet een plek voor jou om klassieke content zoals teksten te delen. Maar toch, verhalen vertellen is je vak. Dit kan natuurlijk ook in audiovorm zoals een podcast – of dus via Clubhouse. Wellicht schrijf je voor een bedrijf dat een heel goed verhaal heeft. Kan je dit gebruiken voor een gesprek in Clubhouse? Het antwoord zal per onderwerp verschillen, maar wellicht bedenk je al tien leuke ideeën terwijl je dit artikel leest. Een goed moment ook even te kijken naar de nadelen van de app.

4 nadelen van Clubhouse

1.    Blijft de app wel populair?

Het leuke aan Clubhouse in coronatijd: we kunnen niet naar een symposium, een cursus of naar de kroeg. Daar voorziet Clubhouse nu in. Maar blijft de app ook zo populair wanneer de samenleving terugkeert naar het leven anno 2019? Alleen de tijd zal het leren. 

2.    Concurrentie komt nu al op gang

Facebook is al bezig met een nieuwe audio-feature en Twitter komt met Twitter Spaces. Deze gevestigde sociale media kunnen het Clubhouse knap lastig gaan maken.

3.    Nog niet op Android

De app is nog niet beschikbaar voor Android. Op 22 maart 2021 zei het bedrijf dat de uitrol nog ‘enkele maanden’ zou duren. 

4.    Privacy!

Clubhouse is al onderwerp van een Frans privacyonderzoek, nadat de toezichthouder klachten had binnengekregen over de app. Er zijn namelijk genoeg vragen te stellen over de privacy van de populaire app.