De basis SEO van je website op orde in 7 stappen

25-06-2020

Regelmatig moet je je SEO-strategie aanpassen op de nieuwste ontwikkelingen. Hoewel die belangrijk zijn om bij te houden, mag je de basis niet vergeten. Op deze manier ben je namelijk al een eind op weg!

1. Titel

Zorg bij het verzinnen van een titel dat het een goede H1 kop bevat. Hierdoor herkent Google (of een andere zoekmachine) het als kop van je artikel of pagina. Tussenkopjes maak je in H2. Dan ben je er nog niet. De inhoud van de titel moet ook goed zijn. Het moet namelijk keywords bevatten waar jij op gevonden wilt worden. Handig is dus om na te denken welke zoekwoorden jij zou gebruiken en maak daar een lijstje van. Voor een website over voetbal zouden mogelijke zoekwoorden zijn ‘voetbal’ en ‘Eredivisie’, gevolgd door een lijst van voetbalclubs. Zoek naar een natuurlijke manier om deze keywords te verwerken zodat het de lezer niet opvalt. Extra tip: zet de keywords zo mogelijk in het begin van de titel. In deze titel willen we gevonden worden op ‘SEO’ en ‘website’ bijvoorbeeld.

2. URL

Zorg voor een opvallende URL van je webpagina. Niet alleen helpt het de vindbaarheid van je website, de bezoeker zal ook sneller op jouw website klikken.

3. Interne en externe links

Zorg altijd dat je links verwerkt in je tekst. Links naar andere pagina’s op je eigen website zijn belangrijk, maar vergeet ook niet een externe link toe te voegen. Schrijf je een artikel naar aanleiding van een onderzoek? Voeg het onderzoek dan toe.

4. Anchorteksten

Je inkomende links moeten goede anchorteksten bevatten. Wanneer je een link in je tekst wilt zetten, zorg dan dat ze achter een logisch woord geplakt zijn. Een link naar een onderzoek, plaats je achter het woord ‘onderzoek’. Vaak kan je nog een titel toevoegen. Deze krijgt de lezer in beeld te zien wanneer ze met de cursor over de link gaan. Zo kan je nog extra keywords kwijt of de lezer verleiden om op de link te klikken.

5. ALT-tags

Bij foto’s is het belangrijk om ALT-tags toe te voegen. Ook deze worden gebruikt in de zoekmachine en het is nog een kans om je keywords kwijt te kunnen. Sowieso is het belangrijk om foto’s te plaatsen bij een webpagina of artikel.

6. Title en meta descriptions

De title is anders dan de titel van je stuk. Een title is de naam van een webpagina en is vooral zichtbaar in Google en in de browser. Het is belangrijk om een relevante title toe te voegen, maar het moet wel overeenkomen met de inhoud van de pagina. Een meta description is een kleine beschrijving van je bedrijf of webpagina. Motiveer hiermee de bezoekers om op jouw link te klikken.

7. Beschrijving

Een title en meta descriptions vullen met keywords is echter niet genoeg. Vroeger kwam je daar mee weg, maar tegenwoordig moeten de keywords op een natuurlijke manier verwerkt zijn in de tekst. Een paar punten om op te letten:
• Wees uniek en specifiek waardoor je een antwoord geeft op de vraag van de bezoeker.
• Wat maakt jouw bedrijf bijzonder? Omschrijf het
• Maak het niet te lang. Na zo’n 140 tekens valt je beschrijving weg en heeft de potentiele bezoeker misschien geen antwoord op zijn vraag gekregen. Hij of zij gaat dan naar de concurrent.
• Gebruik je keywords niet te vaak. Je komt niet hoger in de ranking als je keywords twintig keer gebruikt en de lezer vindt het vaak juist vervelend.

Verbeter de SEO van je website