Afbeelding
De kracht van lijstjes op een blog
Een van de grootste clichés onder bloggers is misschien wel werken met lijstjes. Dan gaat het over lijstjes met tips, redenen, feitjes etc. Wat dacht je van “5 redenen om je bed uit te komen” of “10 tips voor een goede titel”. Maar waarom werken lijstjes op een blog nu eigenlijk zo goed? Dit zijn (hoe toepasselijk!) 5 redenen waarom lijstjes krachtig zijn.
1. Duidelijkheid creëren
Een lijstje geeft je lezer meteen duidelijkheid over wat hij van je blogartikel kan verwachten. Een titel als ‘1000 redenen om te bloggen’ maakt meteen duidelijk dat je lezer een uitgebreide lijst kan verwachten. Geef je in je artikel 5 tips voor iets? Dan weet de lezer direct dat het een kort en goed behapbaar stuk zal zijn. Door al in de titel duidelijk te maken wat je gaat bespreken en hoeveel je daarvan gaat bespreken, kan je lezer meteen bepalen of hij verder leest of niet.
2. Behapbare tekst
Of je nu werkt met opsommingstekens of niet, een lijstje maakt een tekst behapbaar. Het zorgt voor een duidelijke opbouw van je tekst. Het helpt vooral als je voor elk punt dat je noemt, ook een cijfer zet. Dit maakt een tekst nog beter scanbaar. Op die manier heeft je lezer direct een goed overzicht van waar hij is in de tekst en hoeveel hij nog ‘moet’ lezen.
3. Structuur in de tekst
Door met lijstjes te werken, creëer je in je tekst een bepaalde structuur. Je zorgt ervoor dat je niet te veel uitweidt over één onderwerp, maar dat je een bepaald aantal punten bespreekt. Op die manier krijg je een duidelijke structuur en heb je als blogger ook voor jezelf een goed overzicht van wat wel en niet aan bod komt in een artikel.
4. Expertise
Een lijstje getuigt vaak van expertise, omdat je meerdere punten kunt opsommen. Alleen al het aantal redenen, tips etc. dat je aanvoert, kan je lezer het gevoel geven dat jij je punt wel weet te maken. Over het algemeen geldt dat hoe meer punten je opsomt, des te meer mensen je als een expert zullen zien.
5. Lijstjes blijven goed hangen
Een laatste reden waarom lijstjes werken op blogs is dat lezers ze vaak beter onthouden. Onze hersenen werken graag met behapbare stukjes tekst en kunnen beter een reeks met goede, beknopte argumenten, redenen of tips onthouden dan een uitgebreid en wollig verhaal.