De verschuiving van SEO-content

Wel eens een artikel of blog gelezen waarin dezelfde zoekterm drie keer voorkwam in één alinea? Dit noemen we keyword stuffing en het leest niet bepaald fijn. Ook is het overbodig om zo vaak het zoekwoord terug te laten komen. Google beloont dit steeds minder vaak.

Door Ralf van Veen

Deze trend (her)opent de deur voor tekstschrijvers die wél hun gevoel voor taal, grammaticale correctheid en relevante bronnen kunnen laten doorschemeren in de webteksten die van hun hand komen.

In dit artikel vertellen we meer over de herkregen kansen van deze tekstschrijvers.

Allereerst, wat is keyword stuffing?

De betekenis van keyword stuffing is het te frequent toepassen van een zoekterm in een tekst op een onnatuurlijke manier. Het volproppen van een tekst met zoektermen wordt gedaan om een hogere positie in de zoekresultatenpagina van Google te verkrijgen. 

Het volproppen van een tekst is overbodig, maar belangrijker nog: het leest niet fijn voor de bezoeker. Je prikkelt de bezoeker niet, overtuigt hem/haar niet en komt vaak ook niet professioneel over. Dit is het tegenovergestelde van wat je wilt bereiken.  

Een voorbeeld van keyword stuffing: ‘Bent u op zoek naar de beste laptops? Wij hebben de beste laptops voor u. U heeft een ruime keuze uit ons assortiment en kiest enkel de beste laptops! Neem vrijblijvend contact met ons op wanneer u vragen heeft over de beste laptops voor u.’ 

Google Penguin Update

Naast dat keyword stuffing vervelend leest, is het tegenwoordig ook echt uit den boze en zorgt het voor ‘strafpunten’ van Google. 
In 2013 kwam Google met een nieuwe update: de Google Penguin Update. Deze update beloont websites van hoge kwaliteit. Ook probeert het websites met manipulatieve linkschema's en keyword stuffing in de zoekresultatenpagina te verminderen. 

Zit SEO dan niet in de weg van de gebruiksvriendelijkheid van mijn website?

Nee, SEO hoort niet in de weg te zitten van de gebruiksvriendelijkheid van jouw website. SEO hoort complementair te zijn. Met name vanwege deze trend kan SEO-content steeds gerichter voor de bezoeker worden geschreven.

De ontwikkeling van het algoritme van Google zorgt ervoor dat de lengte van teksten, hoe vaak het zoekwoord voorkomt en waar dit zoekwoord staat steeds meer naar de achtergrond verdwijnen. Wat komt hiervoor in de plaats?

Natuurlijke SEO-content 

Keyword stuffing is niet meer de oplossing om hoger in de Search Engine Results Page (SERP) te komen. Google vindt het tegenwoordig steeds belangrijker dat er kwalitatieve content wordt aangeboden. De spelling moet correct zijn, de informatie relevant en de zoekwoorden moeten niet te frequent voorkomen. 

We geven je een aantal tips voor het schrijven van natuurlijk ogende SEO-content.

Algemene content tips  

We beginnen met algemene content tips. Deze zijn voor iedere webtekst van belang, omdat lezers op het web anders lezen dan wanneer ze een boek of tijdschrift lezen. Het is belangrijk om hier rekening mee te houden wanneer je een artikel of blog schrijft. 

•    Schrijf actieve en korte zinnen. Niemand houdt van langdradige, overbodige zinnen. Houd het kort en krachtig. Zeg wat je wilt zeggen en niets meer. 
•    Schrijf korte alinea’s. Gebruik maximaal +-70 woorden. Zo houd je het overzichtelijk voor de lezer. 
•    Begin je inleiding met een pakkende, korte samenvatting van het artikel. Wat ga je behandelen en waarom is dat belangrijk voor de lezer? Zo behoud je de aandacht van de lezer. 
•    Bepaal vooraf hoe jij gaat schrijven: informatief, overtuigend/commercieel of in spreektaal.  

Maak jouw teksten SEO-proof met de zoekwoorddichtheid

Zoekwoorddichtheid geeft de dichtheid van de aanwezigheid van een zoekwoord in de tekst weer in procenten. Vaak wordt gevraagd om een percentage tussen 1 en 2%. Bij een tekst van 700 woorden betreft dat een vermelding van 7 tot 14 keer het zoekwoord. 

Hoe zien jouw SEO-teksten eruit?

De verschuiving van keyword stuffing naar natuurlijke SEO-teksten is dus iets om rekening mee te houden. Het is belangrijk dat je niet te veel zoekwoorden in een tekst verwerkt in de hoop hoger te scoren in Google. 
Juist een informatieve, natuurlijke tekst scoort hoger. Denk dus aan duidelijke, informatieve en ‘’zoekwoord-schone’’ teksten. 

Over de auteur

Ik ben Ralf van Veen. Reeds acht jaar fulltime SEO specialist. Van A-merken helpen tot het trainen van marketing divisies tot het geven van de SEO cursus. Ik help mijn klanten met alles wat gerelateerd is aan zoekmachine optimalisatie. Ik lees, schrijf, praat en droom er (soms) over. Bekijk zijn website.
 

Tags

SEO