Afbeelding

two-woman-chatting-1311518.jpg

Feedback geven op teksten? 5 tips!

Schrijf je content en kijk je teksten van je collega na? Of ben je verantwoordelijk voor de teksten die op een website verschijnen? Dan geef je regelmatig feedback aan een collega of een ingehuurde tekstschrijver. Feedback geven is een vak apart: je wil duidelijk zijn, maar niet cru, de tekst verbeteren maar hier geen uren mee bezig zijn. Met deze tips lukt het je om goede feedback te geven op teksten!

1. Zeg eerst iets positiefs

Je hebt meer werk te doen, dus je zal snel de neiging hebben meteen overal rode strepen doorheen te zetten en opmerkingen bij te plaatsen. Doe dat niet! Kijk eerst eens naar wat er goed is aan de tekst. Misschien is de toon van de tekst precies wat je voor ogen had, of heeft de schrijver precies de punten verwerkt die jij erin wilde hebben. Benoem dat als eerste voordat je met je pen begint te krassen.

2. Werk van groot naar klein

Zoem in eerste instantie uit. Lees de tekst in zijn geheel, zonder spel- of tikfouten eruit te halen. Probeer daar doorheen te kijken en beoordeel of het doel van de tekst wordt bereikt. Heeft de tekst de lezer voldoende geïnformeerd of geactiveerd? Is de toon passend bij het bedrijf en is de structuur duidelijk? Bekijk dan of alle inhoud die erin moet, er ook in staat. Is dat zo? Zoem dan pas in en bekijk de zinsconstructies.

3. Wees specifiek

Het is lastig om precies je vinger te leggen op wat er fout is aan een tekst, maar probeer het toch. Het scheelt jou en de tekstschrijver uiteindelijk veel werk. Met opmerkingen als ‘het mag wat sprankelender’ kan een tekstschrijver weinig. Geef daarom specifieke feedback of doe suggesties. Vermijd ook vage vragen in tekstballonnetjes aan de kantlijn. ‘Is dit wel relevant?’ is een vraag die je kan stellen aan jezelf, maar beter kom je zelf al met een antwoord. Zeg meteen: ‘dit is niet relevant, maar dit wel’ en doe een suggestie.

4. Hou informatie over content bij

Feedback geven is een stuk makkelijker wanneer je kan teruggrijpen op eerdere content. Je kan voorbeelden aandragen aan de tekstschrijver, met onder ondersteuning van bewijs. ‘Dat artikel van een jaar geleden deed het enorm goed door de kop, kan je daar een variant op maken?’ Dit is al duidelijker en beter onderbouwd dan wanneer je simpelweg zou zeggen: de kop werkt niet. Leg deze informatie dus goed vast.

5. Bel de tekstschrijver op

Je feedback op de mail zetten moet je zeker doen, zo kan de schrijver puntsgewijs de feedback verwerken. Maar feedback komt sneller over als kritiek of wordt verkeerd begrepen. Handig is dus om de tekstschrijver te bellen en het nog eens door te lopen. Het kost je in eerste instantie tijd, maar het kan je een extra nakijkronde besparen.

Feedback geven