Afbeelding
Hoe kun je mensen overtuigen via een e-mail?
Stel: je wilt dat iemand anders iets voor je doet en je stuurt diegene een e-mail. Wil je misschien iemand aanzetten tot een aankoop? Of wil je iemand zover krijgen dat hij een paar vragen voor je beantwoordt? Dan kun je met deze 5 punten rekening houden wanneer je de e-mail opstelt.
Overtuig met vuistregels
Volgens het Elaboration Likelihood Model van Petty en Cacioppo kun je een oppervlakkige lezer op een andere manier overtuigen dan iemand die de tekst tot in detail leest. De oppervlakkige lezer kun je vaak al met vuistregels overhalen, bijvoorbeeld door een autoriteit aan te halen. Een webtekst en waarschijnlijk ook e-mails worden vaak vluchtig gelezen. Wil je iemand ergens toe aanzetten? Houd het dan bij een aantal simpele technieken in plaats van talloze argumenten aan te voeren. Gebruik bijvoorbeeld een testimonial, waarin je een andere gebruiker aan het woord laat.
Zorg ervoor dat de boodschap prettig is om te verwerken
Meyers-Levy en Malaviya voegden aan de diepe en oppervlakkige overtuigingsroute nog een andere vorm van overtuiging toe. Het houdt in dat iemand ook overtuigd kan zijn door het plezier dat hij beleeft aan de verwerking van de boodschap op zich. Zo kan een ontvanger van een e-mail er plezier aan beleven als je een woorspeling in een tekst stopt of als je een visuele metafoor gebruikt. Dit soort simpele kenmerken kunnen je helpen om de lezer te overtuigen en daarmee aan te zetten tot actie.
Houd het kort maar krachtig
Mensen krijgen op een dag vaak talloze e-mails onder ogen. Daarom is het over het algemeen beter om een e-mail met een verzoek niet al te lang te maken. Lezers zullen een uitgebreide uitleg of een ellenlange inleiding al snel overslaan. Beter is het om direct tot de kern van het verzoek te komen en je punt duidelijk te maken. Maak duidelijk wat je van de ontvanger verwacht, wat hij er zelf voor baat bij heeft en that’s it.
Geef iemand keuzevrijheid
Volgens Schrijfvis is het niet effectief om iemand tot iets te pushen of om te smeken. Beter kun je de keuze aan de lezer laten om al dan niet op je verzoek in te gaan. Zeg dus niet “Koop nu ons product”, maar eindig liever met “Aan jou de keuze of je ons product wilt kopen.” Schrijfvis haalt onderzoek aan waaruit blijkt dat mensen bij die tweede variant eerder overgaan tot actie. Een andere manier om dit te doen, is volgens Schrijfvis om iemand niet te smeken tot actie vanuit jouw eigen standpunt, maar om enkel te zeggen “Het zou geweldig zijn als...”. Daarmee leg je de ontvanger niet te veel druk op en ontneem je hem zijn keuzevrijheid niet.
Maak duidelijk waarom je dit aan deze persoon vraagt
Schrijfvis geeft ook aan dat het goed is om het ego van de ontvanger te strelen. Maak duidelijk wat zijn of haar kwaliteiten zijn en waarom je juist hem of haar benadert met dit verzoek. Geef de ander het idee dat hij erbij hoort en is uitverkoren voor jouw bericht. Dit kan iemand er eerder toe verleiden om op jouw verzoek in te gaan.