Afbeelding
SEO-optimalisatie: hoe lang moet je tekst zijn?
Als tekstschrijver wil je goed zijn in SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie, zodat jouw content hoog scoort in de Google-ranking. Hoe lang een goede SEO-tekst moet zijn, daar zijn vaak discussies over.
Een lange tijd is de tendens geweest om artikelen te schrijven van circa 500 woorden, om de simpele reden dat de Googlebots vanaf dat aantal woorden iets kunnen opmaken over de relevantie van het stuk. Ondertussen zijn er veel ontwikkelingen en zorgt deze richtlijn niet langer meteen voor een schot in de roos. Hoe graag we je ook zouden willen vertellen dat er een gouden regel bestaat, is dat niet zo. Een tekst van 2000 woorden kan een goede plek innemen in de Google-ranking, maar een stukje van 200 woorden kan dat net zo goed.
Aantal woorden niet belangrijk voor Google
Weegt het aantal woorden dan überhaupt wel mee? Nee, zegt Google-medewerker John Mueller. Op Twitter en Reddit deelt hij regelmatig inzichten over het algoritme van Google, dus het kan zeker geen kwaad om hem te volgen. In 2019 zei Mueller dat woordenaantal geen bepalende factor is. Op Twitter zei hij: “Hetzelfde woordaantal hebben als de best gewaardeerde artikelen zorgt er niet voor dat jouw pagina hoog in de ranking komt.”
Dat er tekst nodig is, dat is wel één ding dat zeker is. Googlebots kunnen html codes en geschreven teksten lezen, maar geen foto’s en video’s. Kortom, zonder tekst kan Google moeilijk bepalen waar jouw website over gaat en of de gegeven informatie nuttig is voor de lezer. Vandaar ook dat eerder 500 woorden de richtlijn was.
Toch kan het woordenaantal invloed hebben op andere factoren die Google meeweegt. Andere websites die linken naar jouw artikelen, daar is Google fan van. De kans dat ze jouw artikel linken wordt groter als je een langer artikel schrijft. De lezer moet wel wat te lezen hebben als ze ervoor kiezen om door te klikken.
Woordenaantal is afhankelijk van het doel van de lezer
Het belangrijkste is om voor ogen te houden wat de lezer wil. Als lezers veel tijd besteden op jouw pagina, het antwoord vinden dat ze zochten en niet meer verder zoeken, dan doe je het goed. Je ‘bounce rating’ is laag en Google merkt op dat jij de lezer bedient. Waardoor je omhoogschiet in de ranking! Dat maakt dat een goed woordenaantal per artikel kan verschillen. Een aantal voorbeelden:
• Je schrijft een artikel over de langste brug van Nederland. De lezer wil waarschijnlijk de naam van de brug weten voor een puzzel of trivia. Of om een willekeurig feitje te delen met vrienden. In zo’n geval hoef je niet de hele geschiedenis van de brug uit te pluizen. Je kan volstaan met 200 woorden die het antwoord geven op de vraag: ‘wat is de langste brug van Nederland?’
• Je schrijft een diepgaand artikel over het schrijven van een boek. In dat geval is een langer stuk met veel research en links naar andere bronnen nuttiger voor de lezer. Want ze willen weten: hoe schrijf ik een boek? Daar wil je meer informatie over hebben dan alleen ‘ga zitten en schrijf!’. 1000 tot 2000 woorden kan dan prima.
• Je schrijft een productomschrijving. Dat kan in 2 zinnen, maar vaak is iets meer beter. Wat is het product precies, wat zijn de voordelen, waarom zou de lezer dit specifieke product moeten kopen? 300 woorden geven de lezer meer om mee te werken en om een weloverwogen keuze te maken. Dus een lagere bounce rating.
Een gouden woordenaantal voor je SEO-artikel bestaat dus niet, dit verschilt per situatie. Aan jou de taak dus om deze inschatting te maken. Werkt je gekozen strategie niet? Pas het artikel dan aan met meer of juist minder woorden en kijk wat er gebeurt. Sowieso kan het geen kwaad: Google is gek op actuele en geüpdatet content (maar ga vooral niet je eigen artikel dupliceren of opnieuw plaatsen!).
Bron: Procopywriters