Afbeelding
“Straattaal is verrijking van de Nederlandse taal”
Jongeren gebruiken regelmatig woorden waar anderen vaak helemaal niets van snappen. Straattaal is de taal van jongeren en wordt vaak gezien als de verloedering van de Nederlandse taal. Onterecht, meent taaldeskundige en straattaal-specialist Khalid Mourigh. Dat vertelt hij in het programma De Nieuws BV.
Kenmerken van straattaal
Wat is straattaal? Jongeren verzinnen het meestal niet zelf, ze halen de woorden namelijk uit andere talen. Mourigh vertelt in De Nieuws BV: "Je ziet dat circa 80-90 procent van de woorden uit het Surinaams komen.” Misschien heb je een aantal van dat soort woorden wel eens gehoord. Denk aan mattie (vriend), fittie (ruzie) en fissa (feest). Af en toe komen er ook woorden uit het Marokkaans en deze worden volgens Mourigh wel vaak gebruikt, zoals ‘wolla’.
Taalverloedering
Mourigh ziet deze straattaal niet als verloedering, maar juist als taalverrijking. "Er komen allerlei nieuwe woorden bij en vaak hebben die woorden net een iets andere betekenis. Ik vind het bijvoorbeeld moeilijk om het woord 'broeia' te vertalen. Broeia kan heel veel betekenen zoals: chaos, drukte en verwarring,” vertelt de taaldeskundige.
Docenten leren straattaal
Docenten kunnen de straattaal ook leren: Mourigh geeft hier namelijk cursussen in. Docenten vinden straattaal slecht Nederlands, een slechte zaak volgens de specialist. “Wat ik probeer duidelijk te maken is dat het taalverrijking is. Als je jongeren beter wilt begrijpen, moet je ook hun taal leren kennen." Hij vergelijkt het vooroordeel van docenten met het vooroordeel over mensen met een zachte g. “Dan denken mensen dat je een beetje dommig bent. We weten zeker dat dat ook een rol speelt bij docenten en straattaal."
Als tekstschrijver of communicatieprofessional op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen?
Dan is Tekstblad jouw lijfblad. Want Tekstblad is hét tijdschrift over tekst en communicatie. Van de speeches van Mark Rutte en de nieuwste inzichten in SEO tot de joviale toon waarop bedrijven als Etos en IKEA klanten aanspreken. En het blad wordt gemaakt door communicatiewetenschappers, schrijftrainers en tekstschrijvers. Kortom, onmisbaar voor iedere communicatieprofessional en tekstschrijver.
Eerste jaar meer dan 50% introductiekorting èn een welkomstcadeau bij een abonnement!