Afbeelding

Vrouw schrijft

 

LinkedIn Sales Navigator via Pexels

Wat tekstschrijvers kunnen leren van fictieschrijvers

Er zijn overeenkomsten te vinden in de technieken die fictieschrijvers gebruiken om een verhaal te verkopen aan de lezer en hoe een tekstschrijver de lezer overtuigt om een actie te ondernemen. Hoe kan je schrijftechnieken van fictieschrijvers in je voordeel gebruiken als tekstschrijver?

Vermijd een lange uitleg

In fictie is het gebruikelijk om te openen met de actie. Je begint niet met een verhaal hoe het personage een advertentie zag voor parachutespringen, een afspraak maakte en er heen reed. Je begint met het springen zelf. Je gebruikt ‘show, don’t tell’. Volgens deze schrijftechniek is het tonen van een situatie of informatie belangrijker dan het vertellen ervan. De bedoeling is om de lezer het verhaal te laten ervaren. Je neemt de lezer mee in de ervaring van het parachutespringen, in plaats simpelweg te zeggen dat het gaaf is om te doen. Deze aanpak kan ook goed werken voor tekstschrijvers. Je vermijdt onnodige informatie en komt uit bij het hart van je product of dienst. 

Wat valt er te verliezen?

In een boek heeft een personage iets te verliezen, anders geeft de lezer niets om de gebeurtenissen in het verhaal. Al is het plot nog zo goed, als het personage niet gedreven wordt door een diepere motivatie, is het minder interessant. Zo’n zelfde gevoel kan je overbrengen als tekstschrijver. Stel jezelf een paar vragen:
•    Waarom moet de klant dit nu kopen?
•    Waarom wil hij dit evenement niet missen?
•    Zorgt jouw product of dienst ervoor dat de klant niet iets verliest wat hij graag wil behouden? (Net als een personage in een verhaal)
•    Bespaar je hem tijd of geld?
•    Voegt wat je verkoopt een ervaring toe aan het leven van de klant? (zoals parachutspringen)

Wanneer je potentiële klanten aanspreekt, hou dan de technieken van fictieschrijvers in je achterhoofd om je klanten te motiveren.

Maak het persoonlijk

Als de lezer zich herkent in een personage, zullen ze meer om hem of haar geven en willen weten wat er met het personage gaat gebeuren. Dat komt door de connectie die er is ontstaan tussen de lezer en het personage. Hetzelfde geldt voor tekstschrijven. Bekijk eens wat willekeurige advertenties. Deze werken omdat we ons een voorstelling kunnen maken van de herkenbare problemen die geschetst worden. We stellen ons voor hoe een product of dienst ons bij dat probleem kan helpen. Een persoonlijke connectie maken met een advertentie, kan een rol spelen bij de keuze om een product of dienst aan te schaffen.

Vermijd clichés

In fictie ken je clichés als ‘bloedrode lippen’ en ‘haar hart klopte in haar keel’. De beeldspraak wordt zo vaak gebruikt, dat het onze verbeelding niet meer prikkelt. Vast herkenbaar voor een tekstschrijver, want hoeveel manieren heb je om te zeggen dat je ‘maatwerk levert’? En dat zonder dat het overduidelijk is dat je het woord maatwerk probeert te omzeilen. Toch is het belangrijk om je bewust te zijn van deze uitdrukkingen en ze waar mogelijk te vermijden. 

Roep emoties op

In fictie is het doel om de lezer iets te laten voelen. Verdriet wanneer een personage ten onder gaat, blijdschap wanneer hij overwint of op z’n minst een zekere nieuwsgierigheid naar de volgende pagina. Als tekstschrijver verkoop je geen kam, maar de emotie die opgeroepen wordt als het haar van de klant glanst in het licht. 

Bron: Procopywriters, Schrijven Online