Afbeelding
Foto: Marc Mueller via Pexels
Zonder defensie wint je tekst geen wedstrijd
Ik had de verdediging van mijn tekst niet op orde. Daardoor kon mijn tekst nooit winnen. Ik droop af. Zonder prijs. Eigen schuld.
Door Olaf Geysendorpher
Januari 2020. Mijn tekst was klaar! Hoppa. Nu sturen naar de klant en luisteren wat hij ervan vindt.
Een reactie per e-mail: “Ha. Ik vond de kwaliteit van je tekst niet goed. Ik heb er iemand anders naar moeten laten kijken.”
Ik kijk geschrokken op en pak mijn tekst er snel bij. Het leek toch een prima tekst. Ik lees alles nog eens rustig door. En dan zie ik het.
• Een tikfout: een letter die er niet hoort
• Nog een fout: het woordje ‘de’ is ergens blijven staan
• Nog één: een meervoudsvorm die enkelvoud had moeten zijn
• En nog één: een dubbele zin aan het eind van een alinea
Ik hum een paar keer en kom dan tot één terechte conclusie: ik heb mijn eindcorrectie een te lage prioriteit gegeven.
Vrijdagmiddag
Ik verstuurde mijn ‘webtekst-def’ vrijdagmiddag laat. Vrijdagmiddag is bij veel mensen misschien wel het minst scherpe moment van de week. Ik pakte dus niet de kans om er maandag nog even fris naar te kijken. Dom, dom, dom.
CCC-model
Ik verpestte mijn content door te weinig waarde te hechten aan het belang van eindcorrectie. En dat terwijl de inhoud, opbouw en schrijfstijl juist erg sterk waren. Dit zijn de onderdelen met een hogere ‘rank’ in het CCC-model van emeritus-hoogleraar Jan Renkema van Tilburg University.
Is dat erg, een paar eindcorrectie-foutjes? Nou, kijk zelf maar. Deze blog bevat een aantal dramatische eindcorrectie-fouten. ‘Obama Bin Laden is dead, but the war on terror continues’ is daarbij hilarisch. Daar is ergens een redacteur behoorlijk door de grond gegaan.
Maar als het jezelf overkomt, is het écht een stuk minder leuk. Zeker als je staat voor je kwaliteit.
Eindcorrectie als defensie
Waarom is eindcorrectie nou zo belangrijk? Dat is uit te leggen door je tekst als een voetbalteam te zien. Een verdediger in een middelmatig voetbalelftal valt meestal alleen op als het niet goed gaat.
“Hij passeert je nu al voor de derde keer!”, “Let nou eens op man!”, of de ultieme horror voor elke verdediger: het eigen doelpunt. Dan ben je als verdediger het mikpunt van spot.
Een goede eindcorrectie laat je tekst niet winnen. Een slechte eindcorrectie laat je tekst wél verliezen.
Eindredactie is als de defensie van je tekst. Niemand zal ooit zeggen: “Wat een goede tekst: helemaal geen tik- en spelfouten!” Behalve als je fouten maakt. Dan val je op. Anders gezegd: een goede eindcorrectie laat jouw tekst nooit winnen. Een slechte eindcorrectie laat jouw tekst wél verliezen.
Het artikel gaat door onder de afbeelding.
7 tips voor een betere eindcorrectie
Ik pak zaken nu anders aan. Wat ik anders doe, deel ik graag met andere copywriters.
1. Doe altijd een spellingscheck
Doe altijd een spellingscheck. Niet eens zozeer voor de spelling, maar vooral om tikfouten te voorkomen. Je hebt jouw eigen tekst al zo vaak gezien dat je de tikfouten niet meer ziet.
2. Verstuur je tekst ’s ochtends
’s Ochtends ben je frisser, creatiever en scherper. Lees daarom je tekst ‘s ochtends na.
3. Bespreek de deadline
Kom je in de knel met je planning? Bespreek dit dan met je klant. Een slechte tekstkwaliteit is veel schadelijker dan een verschoven deadline.
4. Print je tekst
Deze is heel persoonlijk. Maar bij mij werkt ‘t. Als ik een tekst print, zie ik fouten sneller dan op het scherm. Waarom? Geen idee.
5. Lees hardop
Als je helemaal niet meer scherp bent, en serieus, dat gebeurt soms, lees dan je tekst hardop voor. Dan ontdek je tikfouten heel snel.
6. Ga niet meer wijzigen in de inhoud
Ga in de laatste fase niet meer wijzigen in de inhoud. Eindcorrectie is eindcorrectie. Dat ene herschreven zinnetje gaat écht het verschil niet meer maken.
7. Schakel hulp in
Je eigen tekst eind-corrigeren is soms bijna ondoenlijk. Schakel in dat geval hulp in. Iemand uit je directe team of een externe professional.
Over de auteur
Olaf Geysendorpher is eigenaar van Tekst- en Communicatiebureau Proven Context. Hij deelt zijn visie op communicatie, copywriting en klantgericht denken met de lezers van Tekstblad.