Afbeelding
De tekstschrijver en de social media 2
Twitter, Hyves, Facebook, LinkedIn – de grootste overheden en ondernemingen maken er gebruik van. Dit is de tweede aflevering in onze Tekstblad-serie over de manier waarop zelfstandige tekstprofessionals social media als netwerksites en microblogs voor zichzelf gebruiken. Doen ze dat goed? Wat valt er te verbeteren? Opnieuw laten we een expert zich buigen over een tekstprofessional. Met weer nieuwe goede suggesties voor hem en anderen.
De tekstprofessional
Leon van den Berg (1958) is eigenaar van l.s.van den Berg Publiciteit. Hij is sinds 1987 zelfstandig werkzaam als allrounder voor tekst en communicatie. De nadruk van zijn werkzaamheden ligt tegenwoordig op vakbladjournalistiek in tekst en beeld (foto’s), met name voor de technische sector. Daarnaast schreef hij diverse studieboeken voor communicatie-opleidingen op mbo- en hbo-niveau en is hij freelance docent. Leon is lid van Tekstnet en STIC.
De social media expert
Erno Hannink (1968) helpt zelfstandige professionals internet slim toe te passen zodat ze meer klanten krijgen. Hij is initiator van de Social Media Club in Nederland en Word-Camp Nederland, mede-organisator van het Social Media Event, auteur van ‘Laat de klant naar jou komen’ en spreker bij diverse gelegenheden. www.ernohannink.nl
Leon van den Berg op LinkedIn ‘Ik ben kritisch bij het gebruik van sociale media. Eigenlijk ben ik nog wel erg 1.0. Nieuw gelanceerde media hebben nogal eens te lijden van mensen met onzuivere bedoelingen. Dat was zo bij de fax. Met e-mail is het al niet anders: spam van lieden van over de hele wereld die je de meest fantastische aanbiedingen doen. Ik ben dus wat kopschuw geworden, maar toch vind ik dat LinkedIn wel een goede aanvulling is op je mogelijkheden als ondernemer. Ik gebruik het spaarzaam. Ik denk dat eventuele nieuwe opdrachtgevers graag willen weten met wie ze zaken gaan doen. LinkedIn is in die toepassing niet meer dan een uitgebreid cv. Wat het waardevol maakt is dat prospects kunnen doorlinken naar mijn website waar meer diepgaande informatie te vinden is. Ik heb een wekelijkse digest ingesteld, daar lees ik waar mijn relaties mee bezig zijn. Soms reden om ze een felicitatie te sturen, maar heel vaak lees ik ook informatie die ik voor kennisgeving aanneem. Het boeit me bijvoorbeeld niet erg als mensen aangeven een bepaald boek te hebben verslonden of dat ze op vakantie zijn geweest en fijn cultuur hebben gesnoven. Ik ben wel geabonneerd op een aantal groepen, maar sommige daarvan zijn zo actief dat je dagelijks te veel verschillende berichten ontvangt. Dat is niet bij te houden als je ook nog werkt en je mail beantwoordt. Ik gebruik LinkedIn actief als ik iemand moet interviewen. Het helpt als je iemands achtergrond kent of dat je ontdekt dat je een gezamenlijke interesse hebt. Zo ben ik bijvoorbeeld zelf een actief menner en interviewde ik onlangs een directeur die ook paardenliefhebber is; een leuke binnenkomer!’
Wat zegt de expert ervan?
‘“Social Media is any online space where people have public conversations”, zegt Shel Israel, auteur van Naked conversations. Je mag kritisch zijn over nieuwe ontwikkelingen, ze zijn er wel en jouw doelgroep gebruikt ze ook. Onzuivere bedoelingen vinden we overal. Ze waren er al voordat er social media, e-mail of faxen waren. Met deze middelen zijn deze ‘lieden’ wel sneller in staat hun berichten te verspreiden. Dit geldt dus ook voor ondernemers. LinkedIn is intussen veel méér dan een uitgebreid online cv. Je kunt bijvoorbeeld berichten versturen via status updates, je kunt vragen beantwoorden en stellen in het Answers-gedeelte, je kunt discussiëren met gelijkgestemden in Groups.
Voor het aantrekken van klanten via social media moet je wel wat meer doen. Mijn advies: kom met mensen in gesprek op sociale platforms als LinkedIn, en begeleid ze snel naar je eigen platform: je website of weblog. Dit is jouw plek die niet kan verdwijnen, ook niet als LinkedIn (of Facebook) wordt verkocht. De naam Leon van den Berg komt vaker voor op het web. Het eerste Google-zoekresultaat is een site met exact de url van zijn naam; alleen is dit een ander bedrijf en niet deze Leon! Het tweede zoekresultaat is Leons profiel op LinkedIn. Gelukkig staat zijn eigen website nog wel op de eerste pagina, maar al zo laag dat waarschijnlijk weinig mensen via deze weg op zijn site uitkomen. Dit heeft onder andere te maken met de opbouw van de site met het openingsscherm (http://www.bergit.nl/) waar weinig tekst staat en Leons naam ontbreekt. Daarnaast is de site opgebouwd uit frames; dat heeft een nadelig effect op de zoekresultaten. Ook het vinden van zijn diensten, publicaties en oplossingen in de zoekmachine verloopt moeizaam.
Het LinkedIn-profiel laat maar één url zien, die van Tekstnet. Daar vind ik geen verdere informatie over Leon. En de eerste regel in het profiel is: ‘CEO at l.s. van den Berg Publiciteit’, maar wat zegt dit een potentiële opdrachtgever? De url in LinkedIn naar het profiel is slim aangepast, hierdoor scoort het hoog in de Nederlandse zoekresultaten. Leon heeft goed gebruik gemaakt van de Publications, hierdoor wordt duidelijk dat hij boeken heeft geschreven; dat bewijst zijn expertise. Ook de mogelijkheden van het bedrijfsprofiel zijn goed benut: daar staat wél een link naar zijn website.
Tips om beter gevonden te worden:
- laat in de kop van je LinkedIn-profiel beter weten wat je voor een ander kunt betekenen; • website: vermeld de rechtstreekse link naar je tekstbedrijf, vermijd verwarring met je andere bezigheden;
- als je naar Tekstnet wilt verwijzen, kies dan een link waar men meer over jou kan lezen. Ik zou overigens deze link verwijderen: hij brengt potentiële klanten in contact met je concurrenten;
- vertel in de Summary meer over wat je voor een ander kunt betekenen. Geef daarbij een duidelijke uitleg;
- heb je alleen maar klanten in Nederland? Kies dan voor een volledig Nederlandstalig profiel;
- bij Experience: geef meer uitleg over wat je hebt gedaan in de genoemde functies; • pas de link in je bedrijfsprofiel aan naar http://www.bergit.nl/publiciteit, zodat de bezoeker meteen daar terechtkomt;
- vermeld je telefoonnummer en eventueel je e-mailadres bij de contactgegevens;
- vermeld links naar jouw artikelen die online gepubliceerd zijn. Opdrachtgevers lezen graag wat je al gepubliceerd hebt.’
Leon van den Berg op Facebook ‘Verrassend vind ik Facebook wel! Er zijn heel wat hondjes die Fikkie heten en dat geldt ook voor Van den Berg’s met de voornaam Leon. Onder andere een poelier in een naburig dorp. Ook een vogellief hebber, maar dan op een andere manier... Facebook is het enige netwerk dat ik naast LinkedIn gebruik. Hier geen links naar collega’s of eventuele klanten, maar uitsluitend mensen die ik privé ken uit de natuur- en vooral uit de volksmuziekwereld. Via deze weg ontvang ik vaak uitnodigingen om ergens in een jamsessie mee te spelen. Helaas soms op erg korte termijn, zodat ik niet altijd beschikbaar ben. Wat ik vooral leuk vind aan Facebook is dat je een bericht krijgt dat iemand binnenkort jarig is. Ik ben nogal slecht in het onthouden van dit soort events en ik vergeet ze vaak, zelfs als ik ze in mijn agenda zet. Ik maak er dan ook maar meteen werk van, ook al duurt het nog een paar dagen voordat iemand verjaart. Soms zetten bekenden ook wel YouTube-filmpjes van een optreden van henzelf of van een in het circuit bekende muzikant of zanger op Facebook. Vaak neem ik wel de tijd om die even te bekijken. Privéfoto’s vind ik minder interessant. Af en toe chat ik via Facebook, als ik iemand al een tijd niet gesproken heb. Toch een wat kleinere stap dan telefoneren, vooral omdat je intussen gewoon met je werk kunt doorgaan.’
Wat zegt de expert ervan?
‘De scheiding tussen communicatiewerk en hobby is goed; daarmee brengt Leon potentiële klanten zo min mogelijk in de war. Als je klanten eenmaal beter kent, zijn het wel leuke dingen om te delen. Een voordeel van Facebook is dat je goed zakelijk en privé kunt scheiden. Naast je persoonlijk profiel kun je eenvoudig een pagina aanmaken waarmee je ook hier potentiële klanten aantrekt. Op deze zakelijke pagina is standaard niet te zien welk persoonlijk profiel eraan gekoppeld is. Het zou goed zijn meer plekken op het web te creëren waar déze Leon van den Berg wordt gevonden. Het voordeel van een Facebookpagina is dat deze ook steeds beter wordt gevonden in de zoekmachines. Het heeft zelfs effect op de zoekresultaten van je eigen site. Ga naar http://www.facebook.com/pages/create.php en start een pagina voor je bedrijf L.S. van den Berg Publiciteit. Maak hier interessante informatie voor je doelgroep kenbaar.'
Nog wat tips:
- koop een domeinnaam waarin je eigen naam naar voren komt. Kies een andere dan de standaardextensie. Denk aan .info, .biz of iets dergelijks;
- start een weblog en communiceer met je doelgroep. Doe dit op de nieuwe domeinnaam of de domeinnaam van je bedrijf, vandenbergcommunicatie.nl bijvoorbeeld;
- vang je doelgroep in een maandelijkse nieuwsbrief vol met interessante weetjes. die voor hen van belang zijn;
- pas je huidige site aan of laat deze aanpassen, verwijder de opbouw in frames;
- werk de huidige site bij, de inhoud lijkt wat gedateerd.