Afbeelding

Redactie

Flo Dahm via Pexels

Hoe zorg je dat jouw persbericht wel wordt opgepikt?

Een persbericht versturen vergroot de kans op free publicity. Ziet een journalist een verhaal in jouw persbericht en wordt het gedeeld op een groot nieuwskanaal? Geweldig! Helaas ontvangen journalisten vaak honderden persberichten waarvan een groot deel in de virtuele prullenbak verdwijnt. Hoe zorg je dat jouw persbericht wel wordt opgepikt? 

1. Begin met het nieuws

De journalist wil meteen weten waar het overgaat. Dus begin – net als een journalist doet met een nieuwsbericht – met het nieuws. Denk aan de 5 W’s: wie, wat, waar, wanneer, waarom. Beantwoord deze allemaal in de eerste alinea. 

Is het nieuwtje een ontwikkeling in een langlopende kwestie? Leg dan niet eerst de hele kwestie uit, maar begin met wat er nu op dit moment voor nieuws te melden is. Bijvoorbeeld: je bedrijf is al jaren bezig met een renovatie van een monument, maar moest stoppen omdat er mogelijk vleermuizen onder de dakpannen zaten. Nu mag je weer verder en je verwacht volgend jaar klaar te zijn! Dat laatste is het nieuws, dus daar begin je mee. Dat er problemen waren door vleermuizen, vertel je later. 

2. Blijf bij één nieuwtje

Maak geen verzamelbericht met meerdere nieuwswaardigheden. Dat maakt het onoverzichtelijk en de kans dat de journalist alle berichten oppakt is erg klein. Ga liever voor de grootste of nieuwswaardigste en schrijf daar een ijzersterk persbericht over. 

3. Schrijf het als een nieuwsbericht

Het liefst maak je het de journalist zo makkelijk mogelijk. Als jij een persbericht schrijft dat zo overgenomen kan worden, dan ben je een eind op weg naar een sterk persbericht. Maak het persbericht ook op als een nieuwsbericht. Pakkende kop, lead in vet, alinea, tussenkop, nieuwe alinea, etc. Voor de inhoud gebruik je de ‘afrol-methode’. De belangrijkste informatie zet je bovenin, daarna ga je steeds meer informatie ‘afrollen’ tot een logisch opgebouwd verhaal.

4. Schrijf actief 

Schrijf de tekst zelf zo veel mogelijk actief en vermijd passieve constructies. Liever: [bedrijf] lanceert een revolutionair product, dan: Dit revolutionaire product wordt gelanceerd door [bedrijf]. 

5. Zoek een ‘hook’ voor in de subjectregel 

Er moet een reden zijn dat jouw persbericht wordt geopend in de mail. Daarvoor moet je een knallende subjectregel verzinnen. Saskia de Jong zette voor Frankwatching vier handige aanjagers op een rij die je kan gebruiken bij het schrijven van een persbericht: 
•    Bekendheid: het is een onderwerp dat iedereen herkent of iedereen kent de afzender. Een betrokken BN’er moet sowieso in de subjectregel. 
•    Relevantie: een urgent onderwerp of de consument of een sector worden door dit nieuws geraakt.
•    Actualiteit: politiek, wetgeving, trends, of andere aanhakers. 
•    Welzijn: duurzaamheid, klimaat, energietransitie.

6. Gebruik SEO 

Door gebruik van SEO (search engine optimalization) maak je het werk van een internetjournalist makkelijker: ze hebben namelijk iets om op voort te borduren. Daarnaast leest een persbericht ook veel fijner wanneer je gebruik maakt van tussenkopjes en kan je de journalist meer achtergrond geven door linkjes te verwerken. 

Tip: zet de linkjes dan wel achter een woord en plak deze niet los in de tekst. Spamfilters zijn hier allergisch voor en als je persbericht in de spam verdwijnt, dan heb je al het werk voor niets gedaan. 

7. Geef het bericht inhoud

Vul je verhaal aan met cijfers uit een onderzoek of met quotes. Dat geeft een journalist meer om mee te werken en het scheelt ze vaak een belletje. 

8. Blijf kort en bondig

In diezelfde trant: wees wel kort en bondig. Werk met een duidelijke structuur, korte alinea’s en geef het nieuws zo duidelijk mogelijk weer. 

9. Voeg beeld toe

Het zal je verbazen hoe fijn journalisten het vinden om beeld meegestuurd te krijgen bij een persbericht. Bij een online artikel mag een foto niet ontbreken en het scheelt de journalist weer mailen om te vragen om een foto. 

10. Maak een noot voor de redactie

Vergeet niet de noot voor de redactie. Deze is niet voor publicatie en dat zet je er dan ook bij. Punten die je kan verwerken in de noot:
•    Jouw gegevens voor eventuele vragen of interview mogelijkheden.
•    Credits voor bij de foto.
•    Een eventueel embargo (Zet dit ook in CAPSLOCK in de subjectregel).

11. Eventueel: schrijf een kopje over je bedrijf

Misschien kent niet iedereen het bedrijf waarvoor je werkt. Het kan dus lonen om een kopje te schrijven ‘over ons’. 

12. Kijk naar de leesbaarheid

Controleer of het leesbaar is. Zit het verhaal vol met jargon of ingewikkelde beschrijvingen? Grote kans dat de journalist het dan aan de kant legt. Ook interessant: schrijf je niet te lange zinnen? Gebruik anders eens deze leesbaarheidsformule genaamd de Flesch-Doumaformule. 

Formule
 
Deze formule is in Nederland nooit zo populair geworden als in de Verenigde Staten, maar het schetst toch een beeld van je schrijfstijl. De score verwijst namelijk naar de opleidingsniveaus van de mensen die je tekst lezen. Bekijk de lijst met niveaus hier.

13. Controleer de spelling

Misschien een open deur, maar wel een hele belangrijke! Laat het anders door een collega nalezen. 

14. Verstuur het

En controleer: staan de mailadressen in BCC? De subjectregel klopt? Versturen maar!

15. En gebruik je bericht ook op sociale media

Of de journalist je persbericht wel of niet oppakt is aan hem of haar. Toch kan jij het gewoon gebruiken op je eigen sociale media. Scheelt weer werk en misschien pikt een journalist het via die weg op.