Artikel - 26 januari 2018
Chathulp is niet meer weg te denken uit het Nederlandse werkveld van preventie en hulpverlening. Talloze organisaties bieden een chatservice aan voor informatie en advies over zaken als pesten, opvoeden, verslaving en depressie. Communiceren via chat werkt anders dan via de telefoon of face-to-face (Stommel, Peters, Dekker 2015). Hoewel chathulpverlening veel voordelen biedt, komen er regelmatig communicatieproblemen voor.
Nieuws - 13 maart 2017
Conversatieanalyse is bedoeld als een kwalitatieve methode om getranscribeerde opnames van gesproken interactie te analyseren. Steeds meer onderzoekers gebruiken deze methode echter ook om online interacties te analyseren. Maar er zijn grote verschillen tussen face-to-face en online gesprekken. Hoe zit het dan precies met de toepassing van conversatieanalyse op online interactie?
Artikel - 28 februari 2017
Nederlandse jongeren begeven zich tegenwoordig vele uren per dag online. Hier praten ze over allerlei onderwerpen. Zo geven ze inzicht in hun leefwereld. Dit artikel laat zien dat er online een schat aan materiaal te vinden is waaruit kan worden geabstraheerd welke normen en waarden jongeren hanteren. Specifiek is gekeken naar de normen en waarden van jongeren omtrent criminaliteit en de politie, in het kader van een onderzoek in opdracht van Politie & Wetenschap.