Afbeelding
Foto: ready made via Pexels
Content hergebruiken: 5 slimme manieren om je content te recyclen
Als tekstschrijver schrijf je simpelweg razend goede artikelen, dus waarom zou je elke keer een nieuw artikel schrijven over eenzelfde onderwerp? Niet alleen kan content hergebruiken voordelen opleveren, het scheelt je uiteindelijk ook tijd. Daarom zetten we een aantal tips op een rij!
Voordelen van content hergebruiken
Behalve dat je tijd bespaart omdat je simpelweg niet weer een heel artikel hoeft te schrijven, kent het hergebruiken van content nog andere voordelen:
• Google vindt het leuk: Google houdt ervan als je artikelen regelmatig update met nieuwe (en vooral nuttige) informatie. Wanneer je een artikel elk jaar afstoft omdat het een mooi tijdloos onderwerp is, dan wordt het dus met regelmaat onder de loep genomen. Daar wordt het artikel uiteindelijk alleen maar beter van.
• Je concurreert niet met jezelf: Als je drie artikelen schrijft over bijna gelijke onderwerpen, en twee ervan doen het goed in de Google-ranking, dan concurreer je met jezelf. Door veel aandacht te besteden aan één artikel, behaal je vaak een beter resultaat.
• Je weet dat de content goed is: Het heeft immers eerder goed gescoord, dus je verwacht extra verkeer naar het artikel. Weer goed voor de Google-ranking!
• Je volgers zijn het artikel óf alweer vergeten óf ze hebben het de eerste keer helemaal niet gezien. Niemand zal het opvallen.
• Je vult de gaten in je contentkalender op: Lekker voor tijdens vakanties of in een tijd met veel deadlines.
Nu we weten waarom content hergebruiken zo goed werkt, kijken we nu naar handige manieren om het aan te pakken.
1. Een simpele SEO-check
Als een verhaal tijdloos is of elk jaar terugkomt zoals een feestdag, dan hoef je niet per se erg veel toe te voegen. In dat geval is het een goed moment om te controleren of het artikel wel SEO-proof is. Een paar punten om naar te kijken:
• De tussenkoppen
• De alt- en metateksten
• Werken alle links nog?
• Kan ik nieuwe links toevoegen van nieuwe artikelen?
• Is er een betere foto toe te voegen?
• Kan ik een video invoegen?
• En natuurlijk: klopt de informatie nog?
Pak anders deze checklist voor online copywriting erbij.
2. Update actualiteit
Bij het updaten van de actualiteit van het artikel gaat het om meer dan alleen de vraag of er geen achterhaalde informatie instaat. Zijn er nieuwe ontwikkelingen over het onderwerp of interessante inzichten om te delen? Dan is nu het moment om een extra alinea toe te voegen, zodat je het beste artikel mogelijk omhooghaalt op je site. Andere mogelijke toevoegingen:
• Nieuwste cijfers over het onderwerp
• Zoek een nieuwe inhaker die past bij de actualiteit
• Een nieuwe invalshoek die misschien nog beter werkt
3. De follow-up
Bij een follow-up bedoelen we dus niet een net iets andere invalshoek (dan ga je dus met jezelf concurreren). We doelen op een ander genre of format, waar je het bestaande artikel als basisinformatie gebruikt. Je hoeft dan in ieder geval niet vanaf 0 te beginnen, maar je kaart een andere markt aan. Bijvoorbeeld:
• Heb je een interview geschreven met een schrijver? Schrijf dan een recensie over zijn/haar boek. Iemand die een recensie zoekt is misschien niet geïnteresseerd in je interview of andersom.
• Word je op één onderwerp veel gevonden? Bundel je content in een gratis e-book of whitepaper. Dat kan weer je aantal nieuwsbrieflezers vergroten. Lees ook 5 tips voor het schrijven van een whitepaper.
• Maak van het grote artikel een checklist die je gratis aanbiedt. (Zoals wij deden met de eerdergenoemde checklist voor online copywriting)
• Maak top 5 artikelen met 5 best gelezen artikelen over een bepaald onderwerp.
4. In stukjes delen
Deze manier is vooral erg handig op sociale media. Daar werkt een heel lang artikel niet altijd, maar iets korts wat de lezer zo tot zich kan nemen wel. Een paar ideeën:
• Een goede quote uit het artikel.
• Maak een reeks posts van een lang artikel door het in stukken te breken.
• Maak een video om het artikel te promoten.
5. Extra achtergrond toevoegen
Of je kan natuurlijk wat dieper in het onderwerp duiken dan je de eerste keer hebt gedaan. Dat geeft meer diepgang, mits dat is waar de lezer naar op zoek is. Denk je dat de lezer het antwoord op zijn of haar vraag al vindt? Dan is het ook prima om geen extra achtergrond toe te voegen.