Artikel - 22 april 2021
Veel werkende mensen besteden een groot deel van hun werktijd aan lezen: advies- en andere rapporten, beleidsnota’s, memo’s, vakartikelen, e-mails, offertes enzovoort. Eigenlijk weten we amper hoe ze dat doen; er is weinig onderzoek gedaan naar zakelijk lezen. Samen met twee Groningse CIW-studenten bracht Louise Cornelis daar verandering in. Dat resulteerde in hun MA-scripties. Uit het onderzoek blijkt dat zakelijke lezers zich eigenzinniger gedragen dan ze zeggen. En hoe schrijf je eigenlijk voor dit type lezers?
Nieuws - 13 april 2021
Deze vraag is al eeuwen oud. Shakespeare liet Julia zeggen “That which we call a rose, by any other name would smell as sweet”, waarbij hij suggereert dat het gebruik van een ander woord voor een ‘roos’, niets afdoet aan de geur van de bloem. Maar verandert een woord dan echt niet onze perceptie van de werkelijkheid?
Artikel - 11 maart 2021
Steeds meer kiezers bepalen elke verkiezing opnieuw welke partij het beste bij hen past, maar dat wordt lastiger naarmate het aantal partijen groter is en de ideologische scheidslijnen minder helder zijn. Politieke stemhulpen, zoals Stemwijzer en Kieskompas, proberen bij de keuze tussen partijen te helpen.
Nieuws - 18 februari 2021
De Faculteit der Letteren van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) gaat met een laboratorium op wielen het land door rijden. Het zogenoemde Spraaklab komt misschien wel bij jou in de straat voor een onderzoek.
Nieuws - 16 februari 2021
De hilarische communicatiestijl van Bol.com op sociale media is ondertussen enorm bekend. Toch zal zo’n stijl niet voor ieder bedrijf lonen, vooral als je merk nog niet algemeen bekend is. Marketingfacts onderzocht of je beter direct kan zijn in je klantencommunicatie of juist niet.
Nieuws - 11 mei 2017
Steeds meer ontevreden consumenten begeven zich op Twitter om een klacht te uiten. Dit is vaak de snelste manier om een bedrijf te benaderen en de dialoog met een medewerker aan te gaan. Maar hoe kun je je tweet nu het beste vormgeven om een persoonlijke reactie te krijgen? Welke rol spelen de @-mention en de hashtag daarbij?
Nieuws - 10 mei 2017
Eerder onderzoek heeft laten zien dat een narratief in een persuasieve tekst mensen kan meeslepen in het verhaal. Dit wordt ook wel transportatie genoemd. Er is echter nog weinig bekend over wat er aan die transportatie ten grondslag ligt. Daarom deed masterstudente Evelien Beeren daar voor haar scriptie onderzoek naar.
Nieuws - 26 april 2017
Het is van groot belang dat wetenschappelijke artikelen leesbaar zijn. Alleen dan kunnen anderen het onderzoek reproduceren en zijn de bevindingen voor iedereen toegankelijk. Uit Zweeds onderzoek blijkt echter dat de leesbaarheid van wetenschappelijke artikelen de laatste jaren is gedaald. Hoe zit dat precies?
Nieuws - 17 april 2017
Ben je altijd al benieuwd geweest naar de Twitteraar achter een bedrijf? Zou het een man of een vrouw zijn? Of wil je weten hoe oud een van je volgers op Twitter is? Dong Nguyen ontwikkelde op basis van computationeel onderzoek het programma TweetGenie. Met dit ingenieuze programma kun je de leeftijd en het geslacht van een Twitteraar (of van jezelf) voorspellen. Hoe zit dat precies?
Artikel - 17 april 2017
Informatie over bankzaken is vaak ingewikkeld en abstract, maar moet wel voor iedereen toegankelijk zijn. Het doel van een bankbrochure is dan ook tweeledig: de bank wil informatie verstrekken over producten en diensten, maar tegelijkertijd de klant overtuigen om daarvan gebruik te gaan maken.
Nieuws - 7 april 2017
Zouden de tweets van een schrijver verschillen van die van een marketeer? En over welke onderwerpen twitteren zij eigenlijk? Met andere woorden: kun je aan iemands tweets zien wat voor beroep iemand heeft? Vier Amerikaanse onderzoekers deden daar onderzoek naar. Zij stelden een groot corpus met tweets samen en lieten daar statistische analyses op los.
Artikel - 3 april 2017
Schrijvers van instructies blijken allemaal – in meer of mindere mate – motiverende elementen in hun teksten te verwerken. De meningen over de uitvoering en toepassing ervan blijken echter verdeeld. Natuurlijk, de lezer moet worden gemotiveerd om de tekst erbij te pakken (en te houden). Maar in hoeverre moet je daarvoor alle registers opentrekken? Of zelfs ‘leuke dingen’ in je instructies stoppen? Door Evy Schouten en Joyce Karreman